De leerlingen van basisscholen Klimrek Brugse Poort in Gent en Belleflamme in Luik hebben tijdens dit tweetalige project onderzoek gedaan naar wat het betekent om onderweg te zijn. Dit onderzoek vond plaats binnen het project “INTERCREATION: En Route/Onderweg”, in samenwerking met kunstencentra Les Brasseurs en de Koer.
De leerlingen werden ondergedompeld in de wereld van beeldende kunstenaars Boris Magotteaux en Katelijne De Corte.
De kunstenaars
Katelijne De Corte
Katelijne De Corte (BE) is beeldend kunstenaar, ethicus en organisator die haar artistieke praktijk opzet als een verzameling oefeningen (essays), samenwerkingen en ontmoetingen. Ze combineert het persoonlijke met het (inter)menselijke, het existentiële en het dagelijks bestaan om betekenis te geven, te vinden en te herschikken. Om zo gedachtengangen, materialen en ruimtes te deconstrueren en te reconstrueren. Als kunstenaar is ze niet gebonden aan één medium en gebruikt ze conceptuele verbinden tussen diverse materiële en filosofische mogelijkheden. Van 2017 tot en met 2022 runt ze met haar kunstenaarsinitiatief, platvvorm, in Deinze een programma van ontmoetingen, tentoonstellingen, lezingen en debatten in relatie tot hedendaagse beeldende kunst, filosofie en literatuur.
Boris Magotteaux
Boris Magotteaux (FR) werkt sinds 2007 samen met MUS-E Belgium. Als beeldend kunstenaar was hij lid van het Luikse collectief Atelier Pica Pica (2007-2021) en heeft hij door de jaren heen creatieve ervaringen opgedaan met mensen van zeer uiteenlopende leeftijden en achtergronden. Samen kunst maken is de kern van zijn praktijk waarbinnen hij zowel toeschouwer als uitvoerder is. Interactie is essentiëel voor het initiëren van projecten. Een diepe en complete immersie bereiken door de activiteit van het schilderen te herhalen, is fundamenteel binnenin zijn praktijk als schilder.
Het project
Onderweg zijn
Kunstenaars Boris Magotteaux en Katelijne De Corte werkten samen met de leerlingen van Belleflamme (Luik) en Klimrek Brugse Poort (Gent) om te onderzoeken wat het betekent om onderweg te zijn.
Onderweg zijn verwijst zowel naar het artistieke proces als naar de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers. De leerlingen verlieten de school om nieuwe plekken te ontdekken waar ze actief konden deelnemen aan artistieke activiteiten. Dit creëerde ruimte voor een verbreding van hun leefwereld en een nauwere betrokkenheid bij het lokale kunst- en cultuurgebeuren. Het project bracht ook de twee scholen samen, wat leidde tot een waardevolle ontmoeting tussen het Nederlandstalige en het Franstalige deel van België. Samen met de kunstenaars creëerden de deelnemers kunstwerken, geïnspireerd door de artistieke praktijken van beide kunstenaars.